Astro’s Playroom

Deze blog bevat misschien informatie welke gezien kan worden als spoilers. Dit spel moet je écht zelf ervaren, zeker als je jezelf beschouwd als PlayStation fanboy -of girl. We zullen het aantal spoilers beperken.

Zelf hebben we voordat wij onze PS5 ontvingen al wat gameplay gezien en een aantal reviews gelezen. We hadden dus een idee van wat we konden verwachten, maar alle reviews zijn het er unaniem over eens: deze game moet je ervaren. Na het spelen van deze game kunnen wij ons daar alleen maar bij aansluiten. Het is lastig om over een game te schrijven zonder al te veel te verklappen, want we willen echt heel graag dat jullie dit zelf gaan ervaren; maar we gaan ons best doen weg te blijven van details.

Goed voor marketing

Dat je dit spel zelf moet ervaren is niet zo gek, want in deze game staat de nieuwe DualSense centraal. Iedereen weet inmiddels wel dat de nieuwe controller allerlei nieuwe technieken bevat die je moet voelen, zoals Haptic Feedback (vergelijkbaar met HD Rumble van de Nintendo Switch), speakers, touchpad en Adaptive Triggers. Een hoop termen die goed zijn voor marketing, maar zoals we hebben gezien bij de Nintendo Switch valt of staat het met de uiteindelijke implementatie in games.

Gameplay first

Als je een PlayStation gamer bent dan ben je vast al bekend met het geinige en toegankelijke karakter Astro Bot. Astro Bot werd voor het eerst gebruikt om de mogelijkheden van de PlayStation Camera en DualShock 4 te demonstreren op de PlayStation 4. Later kwam Astro Bot terug om ons wegwijs te maken in VR met Astro Bot Rescue Mission. Het gaat in deze games niet om Astro Bot, maar de gameplay ervaring staat centraal.

Astro’s Playroom is in zekere zin ook te vergelijken met 1-2 Switch voor de Nintendo Switch. Waar Nintendo koos voor een party game heeft Sony gekozen voor een platformer. Een platformer die gek genoeg heel erg “Nintendo” aanvoelt. Gamers die bekend zijn met de filosofie en werkwijze van Nintendo weten hoe dat komt. Een game moet in eerste instantie interessant en leuk zijn om te spelen/besturen en dat was duidelijk ook het uitgangspunt van Astro’s Playroom.

Sony is echter nog een stapje verder gegaan en heeft van Astro’s Playroom een game gemaakt die van begin tot eind leuk is om te spelen. De vijanden en gameplay mechanieken doen denken aan de 3D Mario games, hoewel de standaard moveset van Astro Bot nog steeds onder moet doen aan die van Mario 64.

Een liefdesbrief aan de fans

De gamewereld speelt zich af in de PS5 zelf en via een hub-omgeving ga je naar verschillende werelden die ieder een onderdeel van de PS5 hardware representeren (de GPU, SSD, Koeling en Geheugen). In deze werelden verzamel je puzzelstukjes, muntjes en 3D modellen van diverse historische PlayStation hardware. Deze modellen kun je draaien, dichterbij bekijken en in sommige gevallen mee interacteren. Wanneer je deze modellen hebt gevonden worden ze weergegeven in de hub-omgeving, wat ervoor zorgt dat je het gevoel hebt dat je ook daadwerkelijk iets verzamelt. De muntjes kun je uitgeven in een grijpmachine, waarmee je meer puzzelstukjes en 3D modellen vrijspeelt. Er zijn veel verrassingen te vinden en als je al langere tijd een PlayStation fan bent staat je een nostalgie trip te wachten met fijne – soms hartverwarmende herinneringen.

Geen revolutie

Iedere wereld introduceert een nieuwe manier van interactie waarbij de nieuwe functionaliteiten van de DualSense ten volste benut worden. Blazen in de microfoon om wind te creëren in de gamewereld, de controller bewegen om te zweven en de touchpad gebruiken om een bal te rollen zijn leuk, maar eerlijk gezegd hebben we dit al (veel) vaker gezien in games sinds het Wii tijdperk. Het is de combinatie van deze elementen met de Adaptive Triggers en Haptic Feedback die interactie met de gamewereld naar het volgende niveau tillen.

Astro’s Playroom tovert een glimlach op ieders gezicht en geeft je het gevoel dit te willen delen met anderen, zodat zij het ook eens kunnen ervaren. Met de Wii en VR hadden wij dit persoonlijk ook, maar in vergelijking is de DuelSense meer een evolutie dan een revolutie. Een evolutie welke zeer welkom is en wellicht ook nodig is om de immersie op een plat scherm te maximaliseren. Nu is het afwachten of game ontwikkelaars op interessante manieren gebruik gaan maken van de nieuwe mogelijkheden.

Iets voor jou? <31

Iets voor jou? <31

Playstation 5

Xbox Series

1 Indien je via één van deze links iets bestelt bij bol.com ontvangen wij een kleine commissie over het aankoopbedrag.
Terug naar blog