Van 0 naar meer dan 1800 volgers in 2 weken, hoe dan?!

Toen wij onze dienst 2 weken geleden lanceerden hadden we geen idee dat we 2 weken later meer dan 1800 volgers op Twitter zouden hebben. Hoe is dit gekomen? Je leest het hier!

Het begon allemaal begin november, toen onze mannelijke wederhelft een scriptje schreef om de beschikbaarheid van de PS5 te monitoren. Het scriptje was geschreven met jQuery en iedere webshop stond op een aparte pagina. Deze pagina’s draaiden allemaal op een Raspberry Pi, welke gemonteerd zat op een beeldscherm.

Het alarm

In eerste instantie werd er een mailtje gestuurd wanneer er eentje beschikbaar was, maar omdat hier vertraging in zat werd het alarm geïntroduceerd. Er werd een soundbar aan de monitor vastgemaakt met tie-rips en voilá, het systeem waarop wij nu nog steeds monitoren was geboren.

In het eerste script zaten nog wel wat foutjes, waardoor het alarm ons – en wellicht de buurt – midden in de nacht wekte met een false-positive.

Een bewuste middag ging het alarm weer af tijdens de lunch – voorraad bij bol.com. Met trillende handen en gestuntel met de Rabo-reader werd hij afgerekend. Het was gelukt!

Of toch niet…

Al snel snel werd hij geannuleerd en na veel contact met de klantenservice was elke kans op een PS5 rond launch day verkeken.

Niet de enige

Op Twitter bleken wij niet de enige en het regende klachten, ook van mensen die in september al een order hadden geplaatst. Dit samen met de berichten in de media over scalpers deed ons besluiten het script openbaar te maken, zodat iedereen een gelijke(re) kans zou hebben. Gelijk zou het nooit zijn, omdat scalpers met software werken waarmee ze direct af kunnen rekenen. Ons script kijkt enkel of er voorraad is en geeft hier een melding van.

Versie 2.0

Het script ging in zijn huidige vorm niet werken, omdat het allemaal verschillende pagina’s waren. Hierdoor werden alle scripts naar één pagina verplaatst en de data in een overzichtelijke tabel weergegeven:

Ohja, bij sommige aanbieders werd naast het alarm het product ook meteen in de winkelwagen geplaatst in een nieuw venster. Fancy!

Wij besloten de calls naar de servers (het opvragen van de voorraad) lokaal te doen, zodat dit één keer gebeurde en zodat anderen niet het script konden pakken om voor zichzelf te gebruiken (en wellicht toch om te bouwen om mee te scalpen). De data werd iedere x seconden naar onze FTP-server verzonden.

De website

Voor onze eerste website hadden wij gekozen voor Mijndomein als hostingpartij. Er was een Black Friday-deal waardoor dit minder dan een euro kostte. We bedachten een naam – waar onze mannelijke wederhelft spijt van heeft – en maakten de website. Onze vrouwelijke wederhelft maakte een Twitter-account aan en begon de website te promoten. Al snel bleek het concept erg populair. So far so good.

Kinderziektes en rokende servers

Toen de website live was en wij ook daadwerkelijk bezoekers kregen zaten er nog wat onduidelijkheden in de website die wij snel wisten te verhelpen. Tijdens deze eerste dagen triggerde – wederom onze mannelijke wederhelft – onterecht het alarm, waardoor alle volgers als een gek de website van Wehkamp bezochten. We zagen dat vooraanstaande accounts ons bericht hadden gedeeld zonder eerst te checken. Toen hadden we door dat het toch wel groot begon te worden. Het vals alarm zou ons de das om doen, dachten wij, maar niets was minder waar! Binnen een uur hadden we nog meer volgers en het aantal bleef maar stijgen.

Tijdens een middagwandeling ontvingen wij een mail van Mijndomein met de melding dat de site offline was gehaald. Het aantal bezoekers in combinatie met het aantal requests van het script (om de voorraad te monitoren) had het formaat van een DDOS-aanval op de servers van Mijndomein. Oeps.

Het werd snel duidelijk dat we een andere hosting nodig hadden, een privé server waar we andere websites niet tot last waren. Hierdoor zijn we overgestapt op een VPS van Transip, donaties welke wij tot dat punt hadden verkregen hebben wij teruggestort.

Onbekend terrein

Vanaf dit punt bevonden wij ons op onbekend terrein. Onze ervaring zit in de E-commerce, UX-design en front-end development (en een beetje PHP). Dit heeft voor flink wat stress en nachtwerk gezorgd, omdat wij een belofte hadden gedaan aan heel veel mensen die voor ons gevoel nu in de kou stonden. Het aantal requests naar de server zou nog steeds een probleem zijn en wij wisten niet welke techniek we nodig hadden de monitoring-tool te realiseren.

Out of the box

Hier kwam onze ervaring met UX goed van pas. Wat wil de eindgebruiker? Eén van de meest verzochte features was het ontvangen van meldingen op de smartphone. Iets wat Apple bijvoorbeeld niet toestaat op hun iPhones en iPads (via websites). We hadden al een flinke volging op Twitter en Twitter is een app mét notificaties. Omdat 1 en 1 twee is werd al snel duidelijk dat een Twitterfeed de snelste, makkelijkste en beste oplossing was. Wij hadden hier al wat ervaring mee en het maken van dergelijke functionaliteit is goed gedocumenteerd op het internet.

De Twitterfeed was een schot in de roos en werkte als een tierelier. Zo goed zelfs dat toen wij een laatste verfijning toepasten wij per ongeluk alle meldingen de deur uit deden; op Sinterklaasavond notabene. Er ontplofte een bom en wij waren bang dat wij onze achterban hiermee toch echt zouden verliezen. Wederom was er veel begrip (best community ever) en de volgende dag hadden we zelfs nóg meer volgers.

Verantwoordelijkheid

Op 4 december was er ook nog die drop bij bol.com. Het was ons wederom gelukt de bestelling af te ronden. Helaas volgde al snel het bericht dat de bestelling voor de tweede keer geannuleerd was door bol.com. Omdat wij nu flink wat volgers hadden waren wij benieuwd hoeveel mensen dit was overkomen. Dit bleken er erg veel te zijn en wij vroegen ons af of dit niet anders kon. Wij vonden dat 1600 volgers een verantwoordelijkheid met zich meebracht en besloten een openbare brief te sturen naar bol.com, met als doel een wachtlijst voor de gedupeerden en verbetering bij toekomstige bestellingen.

Daarnaast hebben wij contact opgenomen met Marktplaats en Tweakers om te kijken of zij een waarschuwing kunnen plaatsen op hun website bij Playstation 5’s die voor woekerprijzen worden aangeboden.

In de tussentijd werkten wij ook hard door om ons script te optimaliseren en hebben wij BCC toegevoegd aan onze scraper (het script dat de beschikbaarheid checkt).

De monitoringtool

De montitoringtool heeft vertraging opgelopen door gebrek aan kennis en de effectiviteit van de tijdelijke oplossing (live updates via Twitter). We hebben verschillende mogelijkheden overwogen, maar voor de hoeveelheid bezoekers zullen we een betaalde dienst als Pusher.com moeten gebruiken.

Verdienmodel

We maken er geen geheim van dat we gebruik maken van affiliate links. Dat wil zeggen dat wanneer je succesvol een bestelling plaatst wij een percentage ontvangen over het aankoopbedrag. Deze links worden aangeboden door Amazon, Coolblue en Bol.com. Wanneer je zoekt op “partnerprogramma [webshopnaam]” kun je lezen hoe je dit zelf kunt doen. Deze commissie wordt naar verwachting in januari uitbetaald, indien deze akkoord wordt bevonden. Op dat moment kunnen wij kijken waar wij in kunnen investeren. Omdat de commissie uit deze bestellingen voldoende lijken zijn hebben wij besloten de vrijwillige donatie-mogelijkheid weg te halen.

Over ons

Wij zijn een gezin bestaande uit een man (code), vrouw (ontwerp en social media), peuter (afleiding) en een baby (…). Het is een enorme uitdaging geweest dit project te combineren met het gezin en dagelijks leven. Toch zijn wij erg trots op wat wij afgelopen weken hebben bereikt, samen met onze volgers. Ons doel was om iedereen een gelijke kans te geven op een PS5 door direct de beschikbaarheid openbaar te communiceren.

We zien dat er links en rechts alternatieven komen die min of meer hetzelfde doen en daar zijn wij trots op. Dit draagt bij aan ons doel. Omdat deze diensten er zijn kunnen wij ons – naast stock updates – ook richten op de belangen van onze volgers omtrent het verbeteren en eerlijker maken van het bestelproces bij de verschillende webshops.

Wederom bedankt voor jullie vertrouwen en positiviteit! Hoewel het soms aanpoten was heeft dat ons er echt doorheen geholpen. <3

Iets voor jou? <31

Iets voor jou? <31

Playstation 5

Xbox Series

1 Indien je via één van deze links iets bestelt bij bol.com ontvangen wij een kleine commissie over het aankoopbedrag.
Terug naar blog